Hjälp

Bredbandskollen är ett gratisverktyg från Internetstiftelsen i Sverige, IIS. Tjänsten låter dig testa din internetuppkoppling i datorn och mobilen, och ger dig ett mätvärde som du kan jämföra med den hastighet du betalar för.

Om du får ett mätresultat som du inte är nöjd med är det viktigt att du hör av dig till din operatör i första hand. I andra hand kan du kontakta Telekområdgivarna som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter. Har du synpunkter på Bredbandskollen når du vår kundtjänst på support@bredbandskollen.se.

Det kan finnas många olika anledningar till att ditt mätresultat inte är detsamma som hastigheten du betalar din operatör för. Ett bra mätresultat är heller inget absolut kvitto på att du inte kommer uppleva problem.

Här kan du läsa mer om hur mätningen går till rent tekniskt.

Det finns även ett antal enklare åtgärder du själv kan vidta för att förbättra din hastighet när du surfar – både i mobilen och på din dator.

Fem faktorer som kan påverka surfhastigheten:

1. Var har du placerat din utrustning?

Trådlöst internet är praktiskt men kan ge långsammare surf än om du använder en kabel. Se till att du har en modern router, och ställ den centralt i ditt hem. Prova att vrida routern åt olika håll, och ändra om möjligt antennernas riktning vid mätningar. Se fler tips i vår film om trådlös surf.

2. Var befinner du dig?

Hastigheten vid mobilsurf kan variera beroende på om du surfar inomhus, utomhus eller i en bil. Sitter du i en källare kan du få en lägre hastighet än om du sitter i ett rum med fönster. Andra faktorer som kan spela in är antalet användare som surfar i samma område och avståndet till basstationer. Se fler tips i vår film om mobilsurf.

3. Hur många enheter är uppkopplade?

När man använder flera maskiner (dator, surfplatta, mobiltelefon, bredbands-tv) på samma anslutning är det inte förvånande om några av dem får sämre hastighet. Alla delar på samma uppkoppling och då blir resultatet inte lika bra som med enbart en dator.

4. Är all programvara uppdaterad?

Kontrollera att du har den senaste versionen av din webbläsare, och avinstallera eventuella tilläggsprogram som kan påverka. Se även till att du har installerat de senaste uppdateringarna för ditt operativsystem på din dator, surfplatta eller smarta telefon.

5. Stör något säkerhetsprogram?

Prova att tillfälligt stänga av eventuella anti-viruslösningar och interna brandväggar i din dator. Vissa webbläsare påverkas mer av brandväggar och antivirusprogram, prova gärna att använda en annan webbläsare på samma dator.