Hjälp

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som vi fått från er användare. Sök här efter svar på din fråga.
Om du får ett mätresultat som du inte är nöjd med är det viktigt att du hör av dig till din operatör i första hand. I andra hand kan du kontakta Telekområdgivarna som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter.

Det kan finnas många olika anledningar till att ditt mätresultat inte är detsamma som hastigheten du betalar din operatör för. Ett bra mätresultat är heller inget absolut kvitto på att du inte kommer uppleva problem.

Om du ändå inte finner svaret här är du välkommen att skicka in din fråga till oss. Adressen finner du under Övriga frågor.

Mätresultat

  • Mätresultat

    Om du får ett sämre mätresultat än du räknat med kan du göra ett snabbtest innan du kontaktar din internetleverantör. Det tar bara några minuter.

    Se till att koppla din dator direkt till routern med en nätverkskabel. Den brukar följa med när du köper din router. Mät igen.

    1. Installera senaste versionen av din webbläsare, avaktivera eventuella tilläggsprogram och stäng ner alla andra program på din dator inklusive filsynkroniseringstjänster som Google Drive, iCloud, Dropbox eller OneDrive.
    2. Stäng av andra enheter som är uppkopplade till ditt wifi, till exempel mobilen, smart-tv:n eller paddan. Mät igen.
    3. Ibland kan antivirusprogram och brandväggar ställa till det – testa att avaktivera dem för att se om det gör någon skillnad.
    4. Vänta en liten stund och mät igen. Pröva också att mäta med olika webbläsare vid olika tider på dygnet. Du kan också dubbelkolla surfhastigheten på en annan enhet för att utesluta att det är din dator som är problemet.

    Om du fortfarande har problem med hastigheten kan det vara dags att kontakta din operatör och fortsätta felsökningen tillsammans med dem. Använd ditt mätresultat från Bredbandskollen som underlag när du pratar  med din internetleverantör.

    Fler tips:

    Tjocka väggar mellan ditt wifi, dator och mobil kan försvaga signalen. För att fixa det kan du försöka skapa en så öppen och rak väg om möjligt mellan din trådlösa utrustning och den enhet du vill mäta mot. Vrid routern och antennerna i olika riktningar.

     

    Även mikrovågsugnar, kyl och diskmaskinen kan påverka wifi-signalen. Placera alltså din utrustning långt bort från köket!

  • Vem kan jag kontakta om jag inte är nöjd med mitt bredband?

    Om du får ett mätresultat som du inte är nöjd med, eller om du upplever andra problem är det viktigt att du hör av dig till din operatör i första hand. I andra hand kan du kontakta Telekområdgivarna som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter.

  • Varför står det Stockholm, Göteborg etcetera i mitt mätresultat?

    Bredbandskollen använder flera olika mätservrar på olika platser i Sverige och en mätserver i Oslo, Norge. Du kan välja mätserver under Avancerad mätning. Om du inte väljer någon specifik mätserver skickar vi dig till den som är närmast.

  • Hur väljs vilken mätserver man testar mot?

    Appen ser från vilken IP-adress du testar. Den använder vi för att få fram en ungefärlig geografisk position från en tjänst (Maxmind) som har en databas över alla IP-adressers geografiska läge. Sen väljer appen den server som är geografiskt närmast din position. Det stämmer oftast bra men ibland får man bättre värden om man själv väljer server under ”Avancerad mätning”. T ex om du bor i Bollnäs, så är testservern i Sundsvall närmast geografiskt, men det kan vara så att din internetoperatör ändå skickar all trafik via Stockholm. Då kan det vara bättre att välja en server i Stockholm istället.

  • Varför varierar mätresultatet så mycket?

    För en del användare så varierar resultatet mycket då de gör upprepade mätningar. Tänkbara orsaker till detta är:

    • Internetförbindelsen är överlastad. Prova att koppla bort alla andra anslutna enheter hemma och se om det blir stabilare.
    • Det interna trådlösa nätet har dålig täckning eller är överlastat. Koppla bort alla andra enheter och testa från en plats nära din trådlösa router.
    • Din egen dator eller mobilenhet kör andra dataöverföringar i bakgrunden (t ex en uppdatering som laddas ner). Se till så att det bara är Bredbandskollen som kör när du testar.

     

    Om det är mobilt bredband som ni kör över så kan det bero på följande orsaker:

    • Dålig mobil mottagning. Testa att flytta din router till ett annat fönster för att se om mottagningen blir bättre.
    • För många mobila användare på din mobilmast. Testa om det går bättre vid en annan tidpunkt när andra kanske inte använder samma mobilmast.
  • Hur kan jag få fram gamla mätningar och dela dem?

    Om du behöver dela med dig av ditt mätresultat till din operatör eller någon annan så gör du så här:

    Om du använder webbläsaren så finns det en länk ”Visa alla mätningar” på startsidan där dina tidigare mätningar listas. Markera dessa och kopiera för att sen klistra in i ett mail eller supportformulär.

    I mobilappen så hittar du tidigare mätningar en bit ner på sidan och där finns det en knapp som heter ”Alla mätningar” som visar alla som finns i historiken. Här kan man dela varje mätning för sig. Vill man dela listan är det enklast att ta en skärmkopia och dela den.

  • Varför är det skillnad mellan ned- och uppladdningshastighet?

    Bredbandskollen mäter först vilken hastighet du kan ladda ner data från internet och sen med vilken hastighet du ladda upp data till internet.

    Beroende på vilken typ av uppkoppling du har så kan dessa hastigheter skilja sig åt.

    Har du en uppkoppling som har samma hastighet ner och upp (t ex 10/10, 100/100, 250/250 etc) så ska ditt mätresultat inte visa nån större skillnad mellan ned- och uppladdning.

    Om du däremot har en uppkoppling med olika hastigheter ner och upp (t ex 100/10, 250/100, 1000/100 etc) så ska ditt mätresultat spegla skillnaden i hastighet på din uppkoppling.

    På mobilabonnemang så går det oftast betydligt snabbare att ladda ner än upp.

Allmänt

  • Vilken bredbandsleverantör ska jag välja?

    Vi på Bredbandskollen rekommenderar inte någon specifik internetleverantör. Det finns flera oberoende tjänster som hjälper dig med det, till exempel bredbandsval.se och bredband.se.

  • Jag upplever problem med Bredbandskollen, vem ska jag kontakta?

    Om du upptäcker att något inte är som det ska med Bredbandskollen.se är du varmt välkommen att höra av dig via formuläret i tjänsten. Du hittar det efter att du genomfört en mätning, tryck på ”kontakta vår support” så öppnas det. Skriv vilket operativsystem, webbläsare och version av dessa du använder. När du mäter via appen behöver vi veta vilken mobilenhet du använder och vad du har för abonnemang. Beskriv ditt problem så utförligt som möjligt, så ökar möjligheten att vi kan hjälpa dig.

  • Kan jag mäta från terminalen?

    För att mäta anslutningshastighet i en miljö som saknar webbläsare, till exempel i en server, kan man använda vårt kommandoradsbaserade verktyg bbk_cli som finns tillgängligt för några av de vanligaste operativsystemen. Läs mer här Bredbandskollen CLI.

  • Var hittar jag info om eventuella driftstörningar hos operatörerna?

    Vi har svårt att hålla en sådan lista uppdaterad men prova att söka efter ”driftstatus” eller ”driftinformation” och namnet på din operatör i valfri sökmotor på internet.

  • Vilken internetoperatör (ISP) har jag?

    De flesta har nog noterat att det efter varje mätning står vilken internetoperatör det är man kört testet ifrån. Samma information syns i historiken över tidigare mätningar.

    Men vad gör man om man precis har flyttat in i en ny bostad med bredbandsuttag och vill beställa internet men inte får/kan beställa då den gamla innehavaren glömt bort att säga upp sitt bredband?

    1. Kontakta kommunikationsoperatören.
      Det brukar finns någon router/box av något slag där bredbandet kommer in. Den tillhör ofta kommunikationsoperatören som är den som tillhandahåller själva sladden. Om du har tur så står det kontaktinfo och någon form av identifikation på den. Kontakta dem och beskriv ditt problem.
    2. Kolla med föregående innehavare av bostaden om de har någon info om internetanslutningen.
    3. Kolla med någon granne, föreningen eller hyresvärden om de vet vilken kommunikationsoperatör ni har.
    4. Om du har en dator med fysisk nätverksanslutning (ethernet) på så kan man prova att ansluta den direkt till boxen/uttaget och se om den får en adress och kan surfa ut på internet då. Om den kan det så kan ni köra ett test via http://www.bredbandskollen.se och därefter ser ni vilken operatör uttaget sitter på. Kontakta då dem direkt för att be dem hjälpa er avsluta eller överta abonnemanget.

Bredbandskollens app

Faktorer som kan påverka surfhastigheten

  • Var ska jag placera min trådlösa router?

    Trådlöst internet är praktiskt men kan ge långsammare surf än om du använder en kabel. Se till att du har en modern router, och ställ den centralt i ditt hem. Prova att vrida routern åt olika håll, och ändra om möjligt antennernas riktning vid mätningar. Se fler tips i vår film om trådlös surf.

  • Hur får man bäst mottagning?

    Hastigheten vid mobilsurf kan variera beroende på om du surfar inomhus, utomhus eller i en bil. Sitter du i en källare kan du få en lägre hastighet än om du sitter i ett rum med fönster. Andra faktorer som kan spela in är antalet användare som surfar i samma område och avståndet till basstationer. Se fler tips i vår film om mobilsurf.

  • Kan antalet användare påverka min hastighet?

    När man använder flera maskiner (dator, surfplatta, mobiltelefon, bredbands-tv) på samma anslutning är det inte förvånande om några av dem får sämre hastighet. Alla delar på samma uppkoppling och då blir resultatet inte lika bra som med enbart en dator.

  • Behöver man uppdatera programvara?

    Kontrollera att du har den senaste versionen av din webbläsare, och avinstallera eventuella tilläggsprogram som kan påverka. Se även till att du har installerat de senaste uppdateringarna för ditt operativsystem på din dator, surfplatta eller smarta telefon.

  • Kan mina säkerhetsinställningar påverka hastigheten?

    Prova att tillfälligt stänga av eventuella anti-viruslösningar och interna brandväggar i din dator. Vissa webbläsare påverkas mer av brandväggar och antivirusprogram, prova gärna att använda en annan webbläsare på samma dator.

  • Se på tv över mobilt bredband

    Oftast går det bra att se på tv över mobilt bredband. Men ibland får man problem med att bilden fryser och hänger sig innan den kommer igång igen.

    Tänkbara orsaker till detta problem:

    • Dålig mobil mottagning. Testa att flytta din router till ett annat fönster för att se om mottagningen blir bättre.
    • Dålig trådlös förbindelse mellan din router och din tv. Testa att ansluta din tv direkt med sladd till routern om det går. Annars, prova att flytta routern närmare din tv.
    • För många mobila användare på din mobilmast. Testa om det går bättre att se på tv vid en annan tidpunkt när andra troligen inte ser på tv.
    • För hög last på din router. Testa att koppla bort andra datorer eller mobila enheter som är anslutna till din router och se om det hjälper.

     

    Många gånger kan man även lösa detta genom att sänka kvaliteten på bilden vilket minskar behovet av bandbredd och även minskar mängden överfört data vilket kan vara bra om man inte har obegränsad datamängd. I den del mediespelare ändrar man kvalitet eller upplösning. I andra så heter det ”begränsa dataanvändning”. Titta på respektive leverantörs hjälpsidor. Det kan också hjälpa att slå av ”automatisk kvalitet/bandbredd” om din bandbredd varierar mycket.

    Om inget av detta hjälper så är det viktigt att du hör av dig till din operatör i första hand. I andra hand kan du kontakta Telekområdgivarna som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter.

Om Bredbandskollen

  • Samarbetar Bredbandskollen med operatörer och andra parter?

    Operatörer kan ansluta sig till Bredbandskollen via vårt API. När du mäter och får en automatisk utvärdering betyder det att din internetleverantör använder Bredbandskollens API. Vi levererar också ditt mätdata till internetleverantören.

    Myndigheter, regioner och kommuner har möjlighet att köpa anonymiserad data från Bredbandskollen. Tanken är att de ska använda detta data för att få mobiloperatörerna att förbättra täckning och hastighet där våra mätningar visar att den är dålig.

    Vi delar även med oss av anonymiserad data till forskningsinstitut om de önskar forska på bredbandsutvecklingen i Sverige.

    Läs mer om hur det går till i vår integritetspolicy.

  • Hur går en mätning till?

    Mätningar i Bredbandskollen sker genom att meddelanden bestående av betydelselös data skickas mellan webbläsaren och mätservern via websockets (protokollet ws://). Hastigheten beräknas sedan genom att mängden skickade data divideras med antalet sekunder mätningen pågått. Mätningen pågår i 20 sekunder (10 sekunder upplänktest och 10 sekunder nedlänktest). Om du råkat få ett tillfälligt problem när mätningen pågår kan din hastighet i själva verket vara högre än den Bredbandskollen visar.

    Mätningen i Sverige görs mot den geografiskt närmaste nationella knutpunkten som drivs av Netnod. Det finns totalt fem sådana knutpunkter med två servar var: i Sundsvall, Stockholm, Göteborg och Malmö. Bredbandskollen fungerar även i Norge och Danmark, eftersom vi har en mätserver i Oslo och en i Malmö.

    Du kan välja att använda en annan mätserver än den Bredbandskollen valt åt dig, det görs i menyn Avancerad mätning.

  • Vad är Surfkartan och hur fungerar den?

    Alla mobila mätningar som görs via Bredbandskollens app sparas i vår databas och visas på Surfkartan. Surfkartan ger dig en bra översikt av hastigheten för de svenska mobilnäten.

    Du kan välja att dela med dig din information (position och operatör) med oss när du mäter med appen. Om du inte vill dela informationen om din mätning så kan du stänga av platsinformationen under inställningar i mobilen. Det går förstås utmärkt att använda Bredbandskollen ändå.

  • Vem äger Bredbandskollen?

    Bredbandskollen är ett gratis konsumentverktyg och drivs av Internetstiftelsen som är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Här kan du läsa mer om Internetstiftelsen.

  • Hur värderas mitt mätresultat?

    När du använder Bredbandskollen får du förutom mätvärdet också en bedömning om din uppkoppling är bra, godkänd eller dålig i förhållande till det leverantören utlovat. Det förutsätter att din leverantör är ansluten till Bredbandskollen  via vårt API. För att ett resultat ska bli godkänt ska det ligga över den lägre gräns som anges i abonnemanget. Ett bra resultat ligger kring 80-85 % av abonnemangets maximala gräns.

    Är din leverantör inte ansluten via vårt API kan du själv skriva in vilken teknik och vilken hastighet du köper från din leverantör för att få ett resultat.

  • Kan jag mäta över IPv6?

    Har du tillgång till IPv6 når du Bredbandskollens IPv6-version genom att gå in på Avancerad mätning och klicka i IPv6.

    Observera att du kommer att få ett felmeddelande om du försöker köra ett test över IPv6 men inte har tillgång till det.

  • Hur mycket data förbrukar en mätning?

    Har du en stabil uppkoppling förbrukar själva mätningen ungefär hälften så många megabyte som det uppmätta mätvärdet i Mbit/s. Fick du resultatet 20 Mbit/s har ungefär 10 megabyte förbrukats – är uppkopplingen lite instabil kan dock förbrukningen motsvara hela värdet per sekund, det vill säga ungefär 20 megabyte.

    Observera, om du mäter över 5G så kan du uppnå hastigheter på över 1000 Mbit/s och då går det åt mer än 1000 megabyte data vilket belastar ditt abonnemangs tillgängliga datamängd om du inte har ett med obegränsad datamängd.

     

Säkerhet och integritet

  • Är det säkert att använda Bredbandskollen?

    Ja. Vi använder javascript på bredbandskollen.se som inte kan använda krypterad tvåvägskommunikation (websockets) mellan webbläsare och webbserver. Även om det står http istället för https är trafiken säker. Informationen som går mellan din enhet och våra mätservrar är slumpmässigt genererad data.

    Läs mer om vår integritetspolicy, kakor och datalagring här.

  • Varför använder ni inte https?

    När du använder Bredbandskollen kan du se att adressen ändras från https:// till http://, vilket innebär att trafiken skickas okrypterad. Här är en teknisk förklaring till varför vi valt att göra så.

    När vi gör mätningar med JavaScript tillåts vi inte öppna websockets via http från en https-sida.

    Vi vill göra mätningen med okrypterad trafik över websockets (protokollet ws://), inte krypterad (protokollet wss://). Det beror på att:

    • Vi krypterar inte data som skickas under mätningen, då det enbart är meningslös slumpdata.
    • Att kryptera trafiken skulle förbruka mycket ström i både servern och klienten, helt i onödan.
    • Kryptering kan påverka mängden data som skickas till mätservern, så att det blir svårare att beräkna den faktiska hastigheten.

    Om man öppnar en krypterad webbsida (protokollet https://) tillåter webbläsaren oftast inte att delar av sidan skickas okrypterat. Skälet är att de okrypterade delarna blir lätt åtkomliga för en angripare som avlyssnar trafiken, vilket ju är just det man vill undvika om man går in på en krypterad webbsida. I synnerhet spärrar webbläsarna okrypterade websockets på krypterade webbsidor. Därför måste vi starta mätningen från en okrypterad webbsida (protokollet http://).

    Därför gör vi numera en omdirigering om du går in på www.bredbandskollen.se med https och skickar dig till http.

  • Måste jag dela min position i appen?

    Om du godkänner att appen använder din nuvarande plats kommer din position lagras i databasen. Noggrannheten på positionen kan variera från några meter upp till några hundra meter. Vill du inte att din position lagras kan du välja att inte tillåta detta. Du kan då fortfarande göra mätningar med appen, men du kommer inte att kunna se andra mätningar nära dig.

Övriga frågor